0620/263-9410

 
      Email:  pappne.irma@gmail.com                                                                                                                                                               Telefon:  06 20 263 9410
 

   Főoldal
  Magunkról
  Edzőtáborok
  Erdei iskolák
  Nyári táborok
  Gólyatáborok
  Családi üdülés
  Különleges ajánlat
  Hasznos infók
Balaton              Balatonfenyves     Balatonszárszó     Balatonszemes Balatonszepezd               Révfülöp

Nyugat Mo.   Somogydöröcske                  Fadd-Dombori              Harkány                              Matty                                         Siklós                                    Velence                          Velence-Liget                     Vasvár                                          Kenyeri

Kelet Mo. Nemesnádudvar         Salgótarján                    Bogács                   Szigetmonostor       Szarvaskő                             Tokaj


               Médiaajánlat                           Partnereink

             Kapcsolat                

 

 
Erdei iskola programok:
 

Az erdõ növényvilága

 
A modul kapacitásadatai:

Óraszáma: 6 óra.
Foglalkozások száma: 2 db.
Foglalkozások max. létszáma: 40 fõ

 

A modul céljainak bemutatása:
 
a) A környezeti nevelés területén: Természetben tapasztalható jelenségek kölcsönhatások összefüggéseinek feltárása, a gondolkodásmód formálása. Túrázás és természetvédelem harmóniájának megteremtése.
b) Az adott évfolyam (ok )nak megfelelõ  tantárgyi, tantárgyközi követelményekhez kötõdõen:
Mivel ez a korosztály tanulja az erdõk-mezõk életközösségeit, ezért ez a modul lehetõséget teremt az elméleti ismeretek feldolgozására a természetes környezetben.
A hetedik évfolyamon belépõ új tantárgy, a biológia megalapozása.
c) Egyéb területeken:
Környezettudatos magatartásra nevelés. A természet-, és környezetvédelem fontosságát hangsúlyozó tevékenység. Közösségi szellem erõsítése, szükségességének felkeltése a természetben. Önbizalom erõsítése. Kitartásra nevelés.

 
A modul foglalkozásainak megnevezése és tartalmának rövid leírása:
1.Erdei életközösségek:
A túra útvonala alkalmat ad ismertetni, bemutatni és megtapasztalni az erdõ klímáját.
Megtalálhatóak õsi és betelepített fa fajaik, melyek oktatásra kerülnek. Az erdõ aljnövényzete, szerepének ismertetése. A környék jellegzetes növénytársulásainak megfigyelése. Környezeti adottságok hatása a növénytársulásokra. Erdei életközösségek kölcsönhatásának érzékeltetése, az egyensúly megtartásának jelentõsége. Az ember tevékenységének hatása az erdõre. Fameditáció, az élõ erdõ hatásának megtapasztalása az emberre mély ellazult tudatállapotban.

2. Tájékozódás a természetben:
A túra útvonalán a tanulók megismerkednek a térkép használatával, megismerkednek gyorsan meghatározható tájékozódási pontokkal.

 
A modul megvalósításához szükséges szakemberek felsorolása szakterületük, helyismeretük megnevezésével:
 
Név: Papp Orsolya Kertészmérnök
 
A modul terepi foglalkozásaihoz kapcsolódó helyszíneinek megnevezése és rövid leírása:
 
Bogácstól északkeleti irányba induló piros jelzésû turista útvonal. Az út elhalad változatos fafajok és cserjésesek mellett. Egyedülálló képzõdmények, a kaptárkövek is itt találhatóak. A környék csak ritkán látogatott, ezért a természetes környezet eredeti formájában lelhetõ fel. A túra érinti Cserépváralját, amely megõrízte a magyar hegyi falvak jellegzetességeit.
                                                                    
 A modul része az Élet a Bükkalján I. programnak.
                                  
 Élet a Bükkalján
                                 
 A program helyszíne (tájegység/település): Bükkalja Bogács                                

A program helyszínének (tájegység/település) rövid bemutatása:

 
A program lebonyolításának helyszíne a 750 éves Bogács és környéke. A település 5 km-re fekszik a Bükki Nemzeti Park határától. Erdõs, hegyes, völgyekkel szabdalt terepen. Infrastruktúrája fejlett, de õrzi hagyományait, természeti értékeit. Kedvelt üdülõövezet, híres fürdõjérõl, gyógyvizérõl. Környezõ erdõk, rétek, patakok, tó, valamint a Bükki Nemzeti Park közelsége számtalan lehetõséget kínál hasznos programokhoz. Természeti értékein kívül a faluban tájház, országos hírû lepkemúzeum, termálstrand, horgásztó, több mint 700 éves templom, valamint népi építészeti hagyományokat õrzõ pincesor található. A környéken fellelhetõ az õsember barlangja, és múzeuma, a régészeknek sok fejtörést okozó kaptárkövek. A kézmûves programok megtartására rendelkezésre áll egy hektáros körülkerített rét. A falu és környékének természeti és kultúrtörténeti értékei ideális lehetõséget teremtenek igényes erdei iskolai programok lebonyolítására.
 
A program kapacitásadatai:
 
Óraszáma: 30 óra.
Modulok száma: 6 db.
Maximális létszám: 40 fõ.

 
Az erdei iskola program céljainak bemutatása:
 
a) A környezeti nevelés területén:
Környezeti nevelés területén a fõ hangsúlyt a természethez való érzelmi kötõdésre kell helyezni. Ezen keresztül kell megvalósítani a tanulók teljes személyiségének fejlesztését, valamint a korszerû ismeretek, képességek kialakítását El kell érni, hogy az erdei iskolai program végére a tanulók összefüggéseiben legyenek képesek értékelni a természeti jelenségeket, és a modern ember felelõsségét és kapcsolatát a természettel.
b) Az adott évfolyam(ok)nak megfelelõ tantárgyi, tantárgyközi követelményekhez kötõdõen:
A program érinti történelmi tanulmányait a tanulóknak. Természetismeret tantárgyak során megtanultak eredeti környezetben való szemléltetése, az új ismeretekhez megfelelõ alap megteremtése. Technika és életvitel tantárgy keretén belül alkalmat ad a tanulók képességeinek, kreativitásának fejlesztésére.
c) Egyéb területeken:
A természeti környezet (állatok, növények) megóvása, védelme, szeretete. Fogékonyság az élõ és élettelen természet szépsége iránt. A nemzeti kultúra ápolása a nemzeti múlt megismerése, megértése, emlékeinek, hagyományainak, tisztelete, ápolása, megbecsülése.
Saját személyiség kibontakozásának igénye.

 
A program moduljainak felsorolása:
 
Ismerkedés a helyi tájjal, kultúrtörténeti értékekkel
Vadak és természetvédelem
Íjászat
Az erdõ növényvilága
Õsi kézmûves technikák
Összegzõ vetélkedõ

 

  
Ismerkedés a helyi tájjal, kultúrtörténeti értékekkel.
 
A modul kapacitásadatai:
 
Óraszáma: 4 óra.
Foglalkozások száma: 2 db.
Foglalkozások max. létszáma: 40 fõ.
 
A modul céljainak bemutatása:
 
a) A környezeti nevelés területén:
Környezettudatos magatartásra nevelés. Az ember, a természet harmóniájának hangsúlyozása. Közösségi szellem erõsítése, szükségességének felkeltése a mindennapi életben. Kitartásra nevelés õseink példáján.
b) Az adott évfolyam(ok)nak megfelelõ tantárgyi, tantárgyközi követelményekhez kötõdõen:
Mivel ez a korosztály tanulja az erdõk-mezõk életközösségeit, ezért ez a modul lehetõséget teremt az elméleti ismeretek feldolgozására a természetes környezetben.
Kapcsolódik a történelem tantárgyhoz, és hetedik évfolyamon belépõ új tantárgy, a földrajz megalapozását segíti elõ.
c) Egyéb területeken:
Természetben tapasztalható jelenségek kölcsönhatások összefüggéseinek feltárása, a gondolkodásmód formálása.
 
A modul foglalkozásainak megnevezése és tartalmának rövid leírása:
 
1. Bükkalja környezete:
A tanulók séta keretében felmennek a bogácsi kilátóhoz, és megtekintik a köznyéket. Innen jól megfigyelhetõek a Bükk hegyvonulatai, Bükkalja dombjai és az alatta elterülõ síkság. Jól látható a falu nevezetességei. A kilátó közelében található a tájház, ahol megtekinthetõ a régi paraszti életforma kellékei. A diákoknak elmagyarázzak a régi eszközök használatát, felelevenítik a régi szakásokat.
2. Vízközeli élõhelyek:
Tovább folytatva a sétát, elérkeznek a horgásztóhoz, mely alkalmat ad a vízi és víz közeli életformák ismertetésére. Ehhez kapcsolódva megtekintik a híres lepkemúzeumot.
3. Évszázados értékek:
A séta befejezéseként meglátogatják a több mint 700 éves templomot, mely módot ad a középkori építészet értékeinek bemutatására és a falu történelmének ismertetésére.
 
A modul megvalósításához szükséges szakemberek felsorolása szakterületük, helyismeretük megnevezésével:
 
Név:
Papp Orsolya kertészmérnök
Ács József erdész, természet film készítõ, Bükki Nemzeti Park.
 
A modul terepi foglalkozásaihoz kapcsolódó helyszíneinek megnevezése és rövid leírása:
 
A modul lebonyolításának helyszíne a 750 éves Bogács. A település 5 km-re fekszik a Bükki Nemzeti Park határától, erdõs, hegyes, völgyekkel szabdalt terepen. Kedvelt üdülõövezet, híres fürdõjérõl, gyógyvizérõl. Természeti értékein kívül a faluban tájház, országos hírû lepkemúzeum, termálstrand, horgásztó, több mint 700 éves templom, valamint népi építészeti hagyományokat õrzõ pincesor található.
 
A modul része az Élet a Bükkalján I. programnak.
 
Õsi kézmûves technikák
 
A modul kapacitásadatai:
 
Óraszáma: 8 óra.
Foglalkozások száma: 3 db.
Foglalkozások max. létszáma: 12 fõ.
 
A modul céljainak bemutatása:
 
a) A környezeti nevelés területén:
Kiscsoportos tevékenység közben összhangot kell teremteni a tevékenység, a természetes anyagok és azok használati értéke között. Fejleszteni kell a szépérzéket, javítani a természetes anyagokkal való kapcsolatot. Meg kell éreztetni az ember harmóniáját a természettel.
b) Az adott évfolyam(ok)nak megfelelõ tantárgyi, tantárgyközi követelményekhez kötõdõen:
c) Az adott évfolyam(ok)nak megfelelõ tantárgyi, tantárgyközi követelményekhez kötõdõen:
Kapcsolódva a vizuális kultúrához fejleszteni kell a szépérzéket. Technika és életvitel tantárgyhoz kötõdve kialakul a természetes anyagokhoz való kötõdés, hatással van a kézügyesség fejlesztésére.
d) Egyéb területeken:
Kifejezõkészség és önállóság fejlesztése. Szépérzék és képzõmûvészetek iránti igény felkeltése. Természettel való harmónia kifejlesztése.
 
A modul foglalkozásainak megnevezése és tartalmának rövid leírása:
                                 
 Három õsi kézmûves mesterség kerül bemutatásra, az agyagozás, szövés és kosárfonás.
Ismertetésre kerül e mesterségek kialakulása, történelmi háttere, és jelentõsége a népi mindennapi életben.
                                  
 1. Agyagozás:
Bemutatásra kerül az agyag, megismerkednek a tanulók tulajdonságaival, lelõhelyével. Megtanulják, hogyan kell elõkészíteni, megmunkáláshoz, milyen technikák alkalmazhatóak a kézzel készíthetõ edényekhez. Népi díszítéssel mindenki elkészít egy ivóedényt. Õsi égetési módszerrel a diákok kiégetik az agyagot.
2. Szövés:
Ismertetésre kerülnek a népi szövési technikák. Megtekintik a szövõszéket, és megismerkednek mûködésével. Kereten megtanulják az egyszerû szövési módot, és elkészítenek egy emléktárgyat hulladék anyagokból.
3. Kosárfonás:
Megismerkednek a kosárfonás alapanyagaival, és élõhelyeivel. Poháralátét elkészítésén keresztül megtanulják a kosárfonási technikákat.
                                     
 
A modul megvalósításához szükséges szakemberek felsorolása szakterületük, helyismeretük megnevezésével:
 
Név:
Papp Orsolya nemez készítõ
Kovács Emese fazekas
Pusomai Sándor kosárfonó
 
A modul terepi foglalkozásaihoz kapcsolódó helyszíneinek megnevezése és rövid leírása:
 
A "Cseres-erdõ" aljában elterülõ egy hektár területû körbekerített rét. A réten agyagégetésre berendezett hely áll a tanulók rendelkezésére. A rét közelében vesszõ gyûjtésére alkalmas terület található. Agyagozáshoz, vesszõfonáshoz, keretes szövéshez szükséges eszközök és alapanyagok biztosítottak. A szövõszék elhelyezése külön helységben található a faluban.
 
A modul része az Élet a Bükkalján I.programnak.

 

  
Vadak és természetvédelem
 
A modul kapacitásadatai:
 
Óraszáma: 4 óra.
Foglalkozások száma: 2 db.
Foglalkozások max. létszáma: 40 fõ.
 
A modul céljainak bemutatása:
 
a) A környezeti nevelés területén:
Ismeretátadás keretén belül történik a szükséges információ átadása, majd beszélgetés, vita alkalmazásával rá kell világítani az ember és természet egységére, az ember felelõsségére környezete megóvásáért. Kiscsoportos formában el kell érni, hogy a környezetükbõl beérkezett információkat, érzékelések, képesek legyenek feldolgozni. Tudatosuljon bennük, hogy mindenkiben megvan a képesség összhangban élni a természettel.
b) Az adott évfolyam(ok)nak megfelelõ tantárgyi, tantárgyközi követelményekhez kötõdõen:
Mivel ez a korosztály tanulja az erdõk-mezõk életközösségeit, ezért ez a modul lehetõséget teremt az elméleti ismeretek feldolgozására a természetes környezetben.
Történelmi tanulmányaikban megismert vadászat jelentõségét és hatását a társadalom fejlõdésére életközelivé tehetik.
c) Egyéb területeken:
Környezettudatos magatartásra nevelés. A természet-, és környezetvédelem fontosságát hangsúlyozó tevékenység. Közösségi szellem erõsítése, szükségességének felkeltése a természetben
 
A modul foglalkozásainak megnevezése és tartalmának rövid leírása:
 
1.Vadgazdálkodás:
A vadgazdálkodás és természetvédelem kapcsolatának bemutatása, példákon keresztüli szemléltetése és megértetése. A magyar erdõ-mezõ vadjainak ismertetése, életmódjuk, szokásaik tárgyalása. Õshonos vadjaink és védelmük jelentõsége az állatvilágra. Az ember szerepe az ökológiai egyensúly fenntartásában. A vadászterületek vadeltartó képességei, vadgazgálkodás szükségessége és módszerei.
A környék megfigyelhetõ madarai. Védett ragadozó madaraink életmódja.
2. Megfigyelés a természetben:
Nyomolvasás és nyomkövetés. Vadak és madarak megfigyelése.
 
A modul megvalósításához szükséges szakemberek felsorolása szakterületük, helyismeretük megnevezésével:
 
Név:
Papp Orsolya kertész mérnök
Ács József erdész, természet filmes.
 
A modul terepi foglalkozásaihoz kapcsolódó helyszíneinek megnevezése és rövid leírása:
 
Bogácstól nyugatra elterülõ "Cseres-erdõ" és a halastó felett lévõ rét, mely gazdag vad és madárvilággal rendelkezik. A terület ideális az állatvilág élõhelyeinek bemutatására természetes körülmények között.
 
A modul része az Élet a Bükkalján I. programnak.
 
 
Íjászat:
 
A modul kapacitásadatai:
 
Óraszáma: 4 óra.
Foglalkozások száma: 4 db.
Foglalkozások max. létszáma:1-3. sz. foglalkozásnál 40 fõ, 4.sz. foglalkozásnál 12 fõ.
 
A modul céljainak bemutatása:
 
a) A környezeti nevelés területén:
Ismeretátadás keretén belül történik a szükséges információ átadása, majd kiscsoportos formában történik a begyakorlás. Rávilágítás a természet és ember egymásra utaltságára.
b) Az adott évfolyam(ok)nak megfelelõ tantárgyi, tantárgyközi követelményekhez kötõdõen:
Történelmi és irodalmi tanulmányokhoz kötött õsmagyar és nomád népek életformájának szemléltetése.

c) Egyéb területeken:
Környezettudatos magatartásra nevelés. A természet-, az állatok szeretete, Egészséges sport és szabadidõs tevékenységre nevelést hangsúlyozó tevékenység.
 
A modul foglalkozásainak megnevezése és tartalmának rövid leírása:
 
1.Íjászat története:
Az íj történetének rövid ismertetése. Az íjászat fénykorában kialakult íjformák, azok elõnyei, lehetõségei. A magyar íj formája, elkészítésének módja.
2. Vadász íjászat:
Az íj, mint vadász és harci fegyver. Vadász íjászat kialakulása. Íjjal vadászható vadfajok, és vadászati módok. A vadász -íjászat sajátosságai.
3. Az íjak fajtái:
A reflex és csigás íj mûködésének bemutatása. Az íjászat biztonsági rendszabályainak ismertetése.
4. Nyilazás:
Az íj használatának gyakoroltatása. Vadász-íjászat a kiépített erdei íjászpályán.
 
A modul megvalósításához szükséges szakemberek felsorolása szakterületük, helyismeretük megnevezésével:
 
Név:
Erdész Ede Õsi Magyar Íj készítõ, sport íjász
 
A modul terepi foglalkozásaihoz kapcsolódó helyszíneinek megnevezése és rövid leírása:
 
A "Cseres-erdõ" aljában elterülõ egy hektár területû körbekerített rét. A réten Biztosított az íjászat alapjainak elsajátításához szükséges feltételek. Az erdõben berendezett vadász-íjász pálya teszi élvezetessé és természet közelivé ezt a sportot.
 

A modul része az Élet a Bükkalján I.programnak.
 

      vissza

 

FELIRATKOZÁS HÍRLEVÉLRE

 
neve:
email címe:

Copyright © 2007 - 2008  Táborhelyszínek.hu  Minden jog fenntartva!