|
Médiaajánlat
Partnereink |
Kapcsolat
|
|
|
|
|
|
|
Erdei iskola
programok: |
|
Az erdõ növényvilága
|
|
A modul kapacitásadatai:
Óraszáma: 6 óra.
Foglalkozások száma: 2 db.
Foglalkozások max. létszáma: 40 fõ
|
A modul céljainak bemutatása:
|
a) A környezeti nevelés
területén: Természetben tapasztalható jelenségek
kölcsönhatások összefüggéseinek feltárása, a
gondolkodásmód formálása. Túrázás és
természetvédelem harmóniájának megteremtése.
b) Az adott évfolyam (ok )nak
megfelelõ tantárgyi, tantárgyközi
követelményekhez kötõdõen:
Mivel ez a korosztály tanulja az
erdõk-mezõk életközösségeit, ezért ez a modul
lehetõséget teremt az elméleti ismeretek
feldolgozására a természetes környezetben.
A hetedik évfolyamon belépõ új tantárgy, a
biológia megalapozása. |
c) Egyéb területeken:
Környezettudatos magatartásra nevelés. A
természet-, és környezetvédelem fontosságát
hangsúlyozó tevékenység. Közösségi szellem
erõsítése, szükségességének felkeltése a
természetben. Önbizalom erõsítése. Kitartásra
nevelés.
|
A modul foglalkozásainak
megnevezése és tartalmának rövid leírása:
|
1.Erdei életközösségek:
A túra útvonala alkalmat ad ismertetni,
bemutatni és megtapasztalni az erdõ klímáját.
Megtalálhatóak õsi és betelepített fa fajaik,
melyek oktatásra kerülnek. Az erdõ
aljnövényzete, szerepének ismertetése. A környék
jellegzetes növénytársulásainak megfigyelése.
Környezeti adottságok hatása a
növénytársulásokra. Erdei életközösségek
kölcsönhatásának érzékeltetése, az egyensúly
megtartásának jelentõsége. Az ember
tevékenységének hatása az erdõre. Fameditáció,
az élõ erdõ hatásának megtapasztalása az emberre
mély ellazult tudatállapotban.
2. Tájékozódás a természetben:
A túra útvonalán a tanulók megismerkednek a
térkép használatával, megismerkednek gyorsan
meghatározható tájékozódási pontokkal.
|
A modul megvalósításához
szükséges szakemberek felsorolása szakterületük,
helyismeretük megnevezésével:
|
Név: Papp Orsolya Kertészmérnök
|
A modul terepi
foglalkozásaihoz kapcsolódó
helyszíneinek megnevezése és rövid
leírása:
|
Bogácstól
északkeleti irányba induló piros
jelzésû turista útvonal. Az út
elhalad változatos fafajok és
cserjésesek mellett. Egyedülálló
képzõdmények, a kaptárkövek is
itt találhatóak. A környék csak
ritkán látogatott, ezért a
természetes környezet eredeti
formájában lelhetõ fel. A túra
érinti Cserépváralját, amely
megõrízte a magyar hegyi falvak
jellegzetességeit.
|
A modul
része az Élet a Bükkalján I.
programnak.
|
Élet
a Bükkalján
|
A
program helyszíne
(tájegység/település):
Bükkalja Bogács
|
|
|
A program helyszínének
(tájegység/település) rövid bemutatása:
|
|
A program
lebonyolításának helyszíne a 750 éves
Bogács és környéke. A település 5 km-re
fekszik a Bükki Nemzeti Park határától.
Erdõs, hegyes, völgyekkel szabdalt
terepen. Infrastruktúrája fejlett, de
õrzi hagyományait, természeti értékeit.
Kedvelt üdülõövezet, híres fürdõjérõl,
gyógyvizérõl. Környezõ erdõk, rétek,
patakok, tó, valamint a Bükki Nemzeti
Park közelsége számtalan lehetõséget
kínál hasznos programokhoz. Természeti
értékein kívül a faluban tájház,
országos hírû lepkemúzeum, termálstrand,
horgásztó, több mint 700 éves templom,
valamint népi építészeti hagyományokat
õrzõ pincesor található. A környéken
fellelhetõ az õsember barlangja, és
múzeuma, a régészeknek sok fejtörést
okozó kaptárkövek. A kézmûves programok
megtartására rendelkezésre áll egy
hektáros körülkerített rét. A falu és
környékének természeti és
kultúrtörténeti értékei ideális
lehetõséget teremtenek igényes erdei
iskolai programok lebonyolítására.
|
A program
kapacitásadatai:
|
Óraszáma: 30 óra.
Modulok száma: 6 db.
Maximális létszám: 40 fõ.
|
Az erdei iskola
program céljainak bemutatása:
|
a) A környezeti
nevelés területén:
Környezeti nevelés területén a fõ
hangsúlyt a természethez való érzelmi
kötõdésre kell helyezni. Ezen keresztül
kell megvalósítani a tanulók teljes
személyiségének fejlesztését, valamint a
korszerû ismeretek, képességek
kialakítását El kell érni, hogy az erdei
iskolai program végére a tanulók
összefüggéseiben legyenek képesek
értékelni a természeti jelenségeket, és
a modern ember felelõsségét és
kapcsolatát a természettel.
b) Az adott évfolyam(ok)nak megfelelõ
tantárgyi, tantárgyközi követelményekhez
kötõdõen:
A program érinti történelmi tanulmányait
a tanulóknak. Természetismeret
tantárgyak során megtanultak eredeti
környezetben való szemléltetése, az új
ismeretekhez megfelelõ alap
megteremtése. Technika és életvitel
tantárgy keretén belül alkalmat ad a
tanulók képességeinek, kreativitásának
fejlesztésére.
c) Egyéb területeken:
A természeti környezet (állatok,
növények) megóvása, védelme, szeretete.
Fogékonyság az élõ és élettelen
természet szépsége iránt. A nemzeti
kultúra ápolása a nemzeti múlt
megismerése, megértése, emlékeinek,
hagyományainak, tisztelete, ápolása,
megbecsülése.
Saját személyiség kibontakozásának
igénye.
|
A program moduljainak
felsorolása:
|
Ismerkedés a helyi
tájjal, kultúrtörténeti értékekkel
Vadak és természetvédelem
Íjászat
Az erdõ növényvilága
Õsi kézmûves technikák
Összegzõ vetélkedõ
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ismerkedés a helyi tájjal,
kultúrtörténeti értékekkel. |
|
A modul kapacitásadatai:
|
Óraszáma: 4 óra.
Foglalkozások száma: 2 db.
Foglalkozások max. létszáma: 40 fõ.
|
A modul céljainak bemutatása:
|
a) A környezeti nevelés
területén:
Környezettudatos magatartásra nevelés. Az ember,
a természet harmóniájának hangsúlyozása.
Közösségi szellem erõsítése, szükségességének
felkeltése a mindennapi életben. Kitartásra
nevelés õseink példáján.
b) Az adott évfolyam(ok)nak megfelelõ tantárgyi,
tantárgyközi követelményekhez kötõdõen:
Mivel ez a korosztály tanulja az erdõk-mezõk
életközösségeit, ezért ez a modul lehetõséget
teremt az elméleti ismeretek feldolgozására a
természetes környezetben.
Kapcsolódik a történelem tantárgyhoz, és hetedik
évfolyamon belépõ új tantárgy, a földrajz
megalapozását segíti elõ.
c) Egyéb területeken:
Természetben tapasztalható jelenségek
kölcsönhatások összefüggéseinek feltárása, a
gondolkodásmód formálása.
|
A modul foglalkozásainak
megnevezése és tartalmának rövid leírása:
|
1. Bükkalja környezete:
A tanulók séta keretében felmennek a
bogácsi kilátóhoz, és megtekintik a
köznyéket. Innen jól megfigyelhetõek a
Bükk hegyvonulatai, Bükkalja dombjai és
az alatta elterülõ síkság. Jól látható a
falu nevezetességei. A kilátó közelében
található a tájház, ahol megtekinthetõ a
régi paraszti életforma kellékei. A
diákoknak elmagyarázzak a régi eszközök
használatát, felelevenítik a régi
szakásokat.
2. Vízközeli élõhelyek:
Tovább folytatva a sétát, elérkeznek a
horgásztóhoz, mely alkalmat ad a vízi és
víz közeli életformák ismertetésére.
Ehhez kapcsolódva megtekintik a híres
lepkemúzeumot.
3. Évszázados értékek:
A séta befejezéseként meglátogatják a
több mint 700 éves templomot, mely módot
ad a középkori építészet értékeinek
bemutatására és a falu történelmének
ismertetésére.
|
A modul
megvalósításához szükséges szakemberek
felsorolása szakterületük, helyismeretük
megnevezésével:
|
Név:
Papp Orsolya kertészmérnök
Ács József erdész, természet film
készítõ, Bükki Nemzeti Park.
|
|
A modul terepi
foglalkozásaihoz kapcsolódó helyszíneinek
megnevezése és rövid leírása:
|
A modul lebonyolításának
helyszíne a 750 éves Bogács. A település 5 km-re
fekszik a Bükki Nemzeti Park határától, erdõs,
hegyes, völgyekkel szabdalt terepen. Kedvelt
üdülõövezet, híres fürdõjérõl, gyógyvizérõl.
Természeti értékein kívül a faluban tájház,
országos hírû lepkemúzeum, termálstrand,
horgásztó, több mint 700 éves templom, valamint
népi építészeti hagyományokat õrzõ pincesor
található.
|
A modul része az Élet a Bükkalján
I. programnak. |
|
Õsi kézmûves
technikák
|
A modul
kapacitásadatai:
|
Óraszáma: 8 óra.
Foglalkozások száma: 3 db.
Foglalkozások max. létszáma: 12
fõ.
|
A modul
céljainak bemutatása: |
|
|
a) A környezeti nevelés
területén:
Kiscsoportos tevékenység közben
összhangot kell teremteni a tevékenység,
a természetes anyagok és azok használati
értéke között. Fejleszteni kell a
szépérzéket, javítani a természetes
anyagokkal való kapcsolatot. Meg kell
éreztetni az ember harmóniáját a
természettel.
b) Az adott évfolyam(ok)nak megfelelõ
tantárgyi, tantárgyközi követelményekhez
kötõdõen:
c) Az adott évfolyam(ok)nak megfelelõ
tantárgyi, tantárgyközi követelményekhez
kötõdõen:
Kapcsolódva a vizuális kultúrához
fejleszteni kell a szépérzéket. Technika
és életvitel tantárgyhoz kötõdve
kialakul a természetes anyagokhoz való
kötõdés, hatással van a kézügyesség
fejlesztésére.
d) Egyéb területeken:
Kifejezõkészség és önállóság
fejlesztése. Szépérzék és
képzõmûvészetek iránti igény felkeltése.
Természettel való harmónia
kifejlesztése.
|
A modul
foglalkozásainak megnevezése és
tartalmának rövid leírása:
|
Három õsi kézmûves
mesterség kerül bemutatásra, az
agyagozás, szövés és kosárfonás.
Ismertetésre kerül e mesterségek
kialakulása, történelmi háttere, és
jelentõsége a népi mindennapi életben.
|
|
1. Agyagozás:
Bemutatásra kerül az agyag, megismerkednek a
tanulók tulajdonságaival, lelõhelyével.
Megtanulják, hogyan kell elõkészíteni,
megmunkáláshoz, milyen technikák alkalmazhatóak
a kézzel készíthetõ edényekhez. Népi díszítéssel
mindenki elkészít egy ivóedényt. Õsi égetési
módszerrel a diákok kiégetik az agyagot.
2. Szövés:
Ismertetésre kerülnek a népi szövési technikák.
Megtekintik a szövõszéket, és megismerkednek
mûködésével. Kereten megtanulják az egyszerû
szövési módot, és elkészítenek egy emléktárgyat
hulladék anyagokból.
3. Kosárfonás:
Megismerkednek a kosárfonás alapanyagaival, és
élõhelyeivel. Poháralátét elkészítésén keresztül
megtanulják a kosárfonási technikákat.
|
A modul megvalósításához
szükséges szakemberek felsorolása szakterületük,
helyismeretük megnevezésével:
|
Név:
Papp Orsolya nemez készítõ
Kovács Emese fazekas
Pusomai Sándor kosárfonó |
|
A modul terepi
foglalkozásaihoz kapcsolódó
helyszíneinek megnevezése és rövid
leírása:
|
A "Cseres-erdõ"
aljában elterülõ egy hektár területû
körbekerített rét. A réten agyagégetésre
berendezett hely áll a tanulók
rendelkezésére. A rét közelében vesszõ
gyûjtésére alkalmas terület található.
Agyagozáshoz, vesszõfonáshoz, keretes
szövéshez szükséges eszközök és
alapanyagok biztosítottak. A szövõszék
elhelyezése külön helységben található a
faluban.
|
A modul része az Élet a
Bükkalján I.programnak. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vadak és természetvédelem
|
|
A modul kapacitásadatai:
|
Óraszáma: 4 óra.
Foglalkozások száma: 2 db.
Foglalkozások max. létszáma: 40 fõ.
|
A modul céljainak bemutatása:
|
|
a) A környezeti nevelés
területén:
Ismeretátadás keretén belül történik a szükséges
információ átadása, majd beszélgetés, vita
alkalmazásával rá kell világítani az ember és
természet egységére, az ember felelõsségére
környezete megóvásáért. Kiscsoportos formában el
kell érni, hogy a környezetükbõl beérkezett
információkat, érzékelések, képesek legyenek
feldolgozni. Tudatosuljon bennük, hogy
mindenkiben megvan a képesség összhangban élni a
természettel.
b) Az adott évfolyam(ok)nak megfelelõ tantárgyi,
tantárgyközi követelményekhez kötõdõen:
Mivel ez a korosztály tanulja az erdõk-mezõk
életközösségeit, ezért ez a modul lehetõséget
teremt az elméleti ismeretek feldolgozására a
természetes környezetben.
Történelmi tanulmányaikban megismert vadászat
jelentõségét és hatását a társadalom fejlõdésére
életközelivé tehetik.
c) Egyéb területeken:
Környezettudatos magatartásra nevelés. A
természet-, és környezetvédelem fontosságát
hangsúlyozó tevékenység. Közösségi szellem
erõsítése, szükségességének felkeltése a
természetben
|
A modul foglalkozásainak
megnevezése és tartalmának rövid leírása:
|
|
1.Vadgazdálkodás:
A vadgazdálkodás és természetvédelem
kapcsolatának bemutatása, példákon keresztüli
szemléltetése és megértetése. A magyar erdõ-mezõ
vadjainak ismertetése, életmódjuk, szokásaik
tárgyalása. Õshonos vadjaink és védelmük
jelentõsége az állatvilágra. Az ember szerepe az
ökológiai egyensúly fenntartásában. A
vadászterületek vadeltartó képességei,
vadgazgálkodás szükségessége és módszerei.
A környék megfigyelhetõ madarai. Védett ragadozó
madaraink életmódja.
2. Megfigyelés a természetben:
Nyomolvasás és nyomkövetés. Vadak és madarak
megfigyelése.
|
A modul megvalósításához
szükséges szakemberek felsorolása szakterületük,
helyismeretük megnevezésével:
|
Név:
Papp Orsolya kertész mérnök
Ács József erdész, természet filmes. |
|
A modul terepi
foglalkozásaihoz kapcsolódó helyszíneinek
megnevezése és rövid leírása:
|
Bogácstól nyugatra elterülõ
"Cseres-erdõ" és a halastó felett lévõ rét, mely
gazdag vad és madárvilággal rendelkezik. A
terület ideális az állatvilág élõhelyeinek
bemutatására természetes körülmények között.
|
A modul része az Élet a Bükkalján
I. programnak.
|
|
Íjászat: |
|
A modul kapacitásadatai:
|
Óraszáma: 4 óra.
Foglalkozások száma: 4 db.
Foglalkozások max. létszáma:1-3. sz.
foglalkozásnál 40 fõ, 4.sz. foglalkozásnál 12
fõ.
|
A modul céljainak bemutatása:
|
a) A környezeti nevelés
területén:
Ismeretátadás keretén belül történik a szükséges
információ átadása, majd kiscsoportos formában
történik a begyakorlás. Rávilágítás a természet
és ember egymásra utaltságára.
b) Az adott évfolyam(ok)nak megfelelõ tantárgyi,
tantárgyközi követelményekhez kötõdõen:
Történelmi és irodalmi tanulmányokhoz kötött
õsmagyar és nomád népek életformájának
szemléltetése.
c) Egyéb területeken:
Környezettudatos magatartásra nevelés. A
természet-, az állatok szeretete, Egészséges
sport és szabadidõs tevékenységre nevelést
hangsúlyozó tevékenység.
|
A modul foglalkozásainak
megnevezése és tartalmának rövid leírása:
|
1.Íjászat története:
Az íj történetének rövid ismertetése. Az íjászat
fénykorában kialakult íjformák, azok elõnyei,
lehetõségei. A magyar íj formája, elkészítésének
módja.
2. Vadász íjászat:
Az íj, mint vadász és harci fegyver. Vadász
íjászat kialakulása. Íjjal vadászható vadfajok,
és vadászati módok. A vadász -íjászat
sajátosságai.
3. Az íjak fajtái:
A reflex és csigás íj mûködésének bemutatása. Az
íjászat biztonsági rendszabályainak ismertetése.
4. Nyilazás:
Az íj használatának gyakoroltatása.
Vadász-íjászat a kiépített erdei íjászpályán.
|
A modul megvalósításához
szükséges szakemberek felsorolása szakterületük,
helyismeretük megnevezésével:
|
Név:
Erdész Ede Õsi Magyar Íj készítõ, sport íjász
|
A modul terepi
foglalkozásaihoz kapcsolódó helyszíneinek
megnevezése és rövid leírása:
|
A "Cseres-erdõ" aljában elterülõ
egy hektár területû körbekerített rét. A réten
Biztosított az íjászat alapjainak
elsajátításához szükséges feltételek. Az erdõben
berendezett vadász-íjász pálya teszi élvezetessé
és természet közelivé ezt a sportot.
A modul része az Élet a Bükkalján I.programnak.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|